شناخت داستان های مینی مالیستی

نوشته شده در 3/7/1393 - 15:13 توسط مدیر سایت در موضوع آموزش

شناخت داستان های مینی مالیستی مینیمالیسم:
جنبش "فرمالیست" که در دهه 1920 شکوفا شد، به نوعی موجد اصلی پدید آمدن نظریات تئوریک درباره داستان کوتاه بود. مینی‏مالیست‏ها را می‏باید فرزند خلف جنبش فرمالیست‏ها به حساب آورد. گرچه در پدید آمدن آن خیزش‏های فلسفی و سیاسی سال‏های پس از جنگ جهانی دوم بی‏تأثیر نبود.


"مینی‏مالیسم":

جنبشی که در اواخر دهه 1960 در عرصه هنرها، به ویژه نقاشی و موسیقی در امریکا پا گرفت و بارزترین مشخصه آن تأکید بر سادگی بیش از حد و توجه به نگاه عینی و خشک بود. آثار این هنرمندان گاهی کاملاً از روی تصادف پدید می‏آمد و گاه زاده شکل‏های هندسی ساده و مکرر بود.


مینی مالیسم در ادبیات داستانی:
هنر و ادبیات مینی مالیسم همانند همه ی پدیده های دیگر اجتماعی جدا از شرایط اجتماعی – زمانی و مکانی- نیست. «جان بارت»برخی از شرایط اجتماعی را که منجر به پیدایش و بروز مینی مالیسم شد، این گونه آورده است؛
- شرایط ملی پس از جنگ ویتنام،
- بحران انرژی در سال های ۷٦- ۱۹۷۳ میلادی که با بحران جنگ ویتنام هم زمان بود،
- ساده پذیری که توسط سینما و تلویزیون رواج یافته بود،
- نامطلوب بودن سطح دانش مقدماتی دستور زبان و زبان شناسی نویسندگان جوان،
- بی حوصلگی و عدم تمرکز حواس آدمیانِ «عصر مجلات»،
- واکنش در برابر روشنفکرمآبی و انبوه نویسی،
- اجتناب ناپذیر بودن تاثیرات تبلیغات تجاری- سیاسی آمریکا که با تکنولوژی برتر فضایی برای اصل سادگی به راه انداخته بود. مینی‏مالیسم در ادبیات سبک یا اصلی ادبی‏ست که بر پایه فشردگی افراطی و ایجاز بیش از حدِ محتوای اثر بنا شده است. آنها در فشردگی و ایجاز تا آنجا پیش می‏روند که فقط عناصر ضروری اثر، آن هم در کمترین و کوتاهترین شکل باقی بماند. به همین دلیل برهنگی واژگانی و کم حرفی از محرزترین ویژگی‏های این آثار به شمار می‏رود.

اولین جُستار تئوریک درباره داستان کوتاه که به قلم ادگارالن‏پو نوشته شده، مبنای مهمی در تکوین ساختار داستان‏های مینی‏مالیستی به حساب می‏آید. او در مقدمه کوتاه خود بر مجموعه داستان قصه‏های بازگفته ناتانیل هاثورن اصول سه‏گانه خود را در تبیین ساختار داستان کوتاه تشریح کرد.

آلن پو بحث وحدت تأثیر را در ساختار داستان کوتاه پیش می‏کشد و راه رسیدن به وحدت را تنها در سایه ایجاز مناسب مسیر می‏داند. همچنین او محدودیت مکان را نیز شرط ایجاز می‏شمارد و تأکید می‏کند تمام جزئیات روایت باید دقیقاً تابع کل داستان باشد.



اولین و ظاهراً بارزترین ویژگی داستان مینی‏مال، حجم آن است. داستان مینی‏مالیستی، همان طور که از نامش برمی‏آید، داستانِ کوتاه کوتاه است.


جان بارت در تعریف هنر مینی‏مالیست‏ها می‏گوید: "عقیده‏ای در هنر که به طور خلاصه می‏گوید کم هم زیاد است."


ویژگی‏های داستان‏های مینی‏مالیستی:
1- طرح ساده و سرراست
2- طرح و پلات ساده
3- تمرکز روی یک حادثه اصلی که عمدتاً رویداد شگرفی هم به حساب نمی‏آید. در بعضی داستان‏ها طرح چنان ساده می‏شود که به نظر می‏رسد اصلاً حادثه‏ای رخ نمی‏دهد، که البته عدم پیچیدگی طرح را نباید به بی‏طرحی تعبیر کرد.
4- محدودیت زمان و مکان است. به دلیل کوتاهی حجم روایت داستان، زمان رویداد و حوادث بسیار کوتاه است. اغلب داستان‏های مینی‏مالیستی در زمانی کمتر از یک روز، چند ساعت و گاهی چند لحظه، اتفاق می‏افتد. چون زمینه داستان‏ها ثابت است و گذشت زمان بسیار کم است. تغییرات مکانی هم بسیار ناچیز و به ندرت رخ می‏دهد. به همین دلیل اغلب یک موقعیت کوتاه و برشی از زندگی برای روایت داستانی انتخاب می‏شود. این اصل مسئله انتخاب "طرح" و "روایت" را در این گونه داستانی پر اهمیت می‏کند.
5- تمرکزبر یک شخصیت واحد یا یک واقعه خاص است و نویسنده به عوض دنبال کردن سیر تحول شخصیت، یک لحظه خاص از زندگی او را به نمایش می‏گذارد و این همان زمان مناسب برای تغییر و تحول است.
6- استفاده از زبان برای تصویر سازی . زبان داستان مینی‏مالیستی زبانی ساده و بی‏آلایش است و در آن هر لفظی تنها بر معنای حقیقی خودش دلالت می‏کند. به همین دلیل در روایت این گونه داستان‏ها هر قید یا صفتی که دلالت بیرونی ندارد زاید و اضافی است.
7- ایجاز بسیار، زبان تصویری – با تاکید بر عبارت: «نوشتن یعنی دیدن»
8- درونمایه داستان‏های مینی‏مالیستی اغلب دغدغه‏های کلی انسان است مانند مرگ، عشق، تنهایی و...
9- در داستان‏های مینی‏مالیستی همه عناصر داستان در حداقل خود به کار گرفته می‏شوند. اما در میان این عناصر، "گفت‏وگو"، "تلخیص" و "روایت" بیشترین کاربرد را دارد.
10- نداشتن ساختار دراماتیک، کشمکش و گره گشایی
11- صرفه جویی سرسختانه در اثر، (که در اصل همان شعار مدرسه هنری «باهاوس» است)

نمونه ها:
صندلی ها
- بادا بادا مبارک بادا ایشالا مبارک با دا
پیرمرد سر و وضع مرتبی داشت. آرام از پله ها بالا آمد روی اولین صندلی خالی درسالن انتظار نشست. دفتر خانه شلوغ بود. قرار بود زوج جوانی راعقد کنند.همه از زن و مرد و پیر و جوان در اتاق اصلی جمع شده بودند . منشی که جوانی لاغر اندام و سبزه رو بود صدا زد : پدر عروس !
زنی که کنار عروس نشسته بود به منشی اشاره ای کرد. منشی از اتاق بیرون آمد و به سمت پیر مرد رفت.
- کوچه تنگه، بله..عروس قشنگه، بله ... دست به زلفش نزنین مروارید بنده، بله
منشی کنار پیرمرد نشست و محل امضا را به او نشان داد
- یه دختر داریم شاه نداره.. به راه دورش نمی دیم.. به مرد کورش نمی دیم..
پیرمرد با دستانی لرزان بردفتر بزرگ ثبت ازدواج و دفترچه عقد چند خط کشید.
- بیائید داخل تا عاقد از شما وکالت بگیره
- نه.
به منشی که نگاه کرد چشمانش خیس بود.
منشی بی آن که چیزی بگوید به اتاق رفت و چند دقیقه بعد با عاقله مردی برگشت . عاقد ازپیرمرد برای عقد دخترش وکالت گرفت ودر تمام این مدت به نگاه سردرگم و صورت تکیده پیرمردفکرمی کرد.پیرمردوکالت داد وگفت: می تونم برم؟
- بله. مبارک باشه
پیرمرد به عاقد نگاه کرد. چیزی نگفت اما خیره و سرد نگاه کرده بود.از جا برخاست . آرام و خسته براه افتاد. از پله ها پائین رفت.عاقد کنار پنجره ایستاده بود و پیرمرد را دید که قدم به خیابان گذاشت. گوشه ای ایستاد . سیگاری روشن کرد و رفت. برای همیشه.

نگارش: بیژن کیا




این مطلب را خواندند (اعضا)

پوریا اخوان (11/3/1390),آرش شهدادی (3/5/1390),احمد رئیسی (6/5/1390),پیمان غلامرضایی (5/6/1390),رویا سلیمی (14/7/1390),پوریا تقی زاده آبکناری (4/8/1390),سیده زینب علوی (10/8/1390),احسان امینی فر (10/8/1390),سید سجاد موسوی سالم(ر.رسا) (10/8/1390),ندا احمدی (28/8/1390),عباس عابد (17/9/1390),فاطمه شریف (17/9/1390),نگین ـ مرادی (18/9/1390),احسان مرادی (20/9/1390),نادر ال علی (8/10/1390),محسن نيرومند (14/10/1390),محبت غلامي (16/10/1390),فرهاد کیان (18/10/1390),عباس عابد (25/10/1390),کلثوم یوسفی (28/10/1390),شهرزاد مهرآبادی (5/11/1390),مسعود کیانی (13/11/1390),نادر ال علی (14/11/1390),علی بازوند (20/11/1390),علی بهمن پور (20/11/1390),علی رحیمی (27/11/1390),محمود موسوی (4/12/1390),مصطفی رضائی (13/12/1390),امیرحسین صمیمی (18/12/1390),بهنام کاتبی (8/1/1391),عليرضا تائبي (22/1/1391),سید علی هاشمیان (2/2/1391),عبدالحمید انصاری(امید) (2/2/1391),الهام کرمی (5/2/1391),محمدرضا (14/2/1391),سید داریوش طاهرزاده (20/2/1391),فهیمه نراقی (3/3/1391),امید علی نوری (13/3/1391),کاظم یاراحمدی (23/3/1391),حسین گودرزی (25/3/1391),هانیه ولایتی (25/3/1391),زهرا عباسی (28/3/1391),پوریاحقیقی (5/4/1391),علی بدیع (11/4/1391),هادی هادوی (18/4/1391), مهدی فرزام (20/4/1391),كاوه نوري (21/4/1391),سمانه.خ (26/4/1391),امیر حسین نیکخواه (سایه) (7/5/1391),میثم زارع (8/5/1391),مریم موسوی (14/5/1391),وحید عامری (14/5/1391),علیرضا اکبری (14/5/1391),نادر نینوایی (19/5/1391),داریوش جعفری (20/5/1391),وحید آخش جان (23/5/1391),نعیم بلوچی (29/5/1391),سید جواد میرحسینی (6/6/1391),مریم مختاری (31/6/1391),پری سا پورطاهریان (8/7/1391),ابوالحسن اکبری (24/7/1391),صلاح الدین خضرنژاد(وریا) (25/7/1391),ابوالفضل عمویی (28/7/1391),عسل خجسته (7/8/1391),عسل مهربان (10/8/1391),آرش غفاری (24/8/1391),محمود مرادی گمش تپه (25/8/1391),شهریار شفا (8/9/1391),سید جواد میرحسینی (8/9/1391),مقدس مافی نژاد (10/9/1391),ابوالحسن اکبری (27/9/1391),محسن (9/11/1391),امیر سنجابی (10/11/1391),نرگس مظفری (17/11/1391),بهار زرافشان (20/11/1391),سید مهدی نقیبی راد (26/11/1391),شهرزاد مهرآبادی (13/12/1391),رضا بکرانی (20/12/1391),جلال صابری نژاد (27/12/1391),روشن (8/1/1392),مائده رجائی فر (10/1/1392),علی طحانی سعدی (10/1/1392),نیلوفر روشن (23/1/1392),مریم حسین پور (29/1/1392),صادق عادلیان (13/2/1392),معصومه شمسینی (13/2/1392),صبا بشیری (18/2/1392),سالار منوری خیاوی (20/2/1392),بهار زرافشان (21/2/1392),تولدکشاورز (31/2/1392),حسین اسکندری (1/3/1392),نسترن الف (19/3/1392),فاطمه کلانتری (3/4/1392),محمد کاشانی (9/4/1392),میثم قالبی زاده (2/5/1392),سعید س (10/5/1392),صباح آل علی (16/5/1392),امیر ولا (17/5/1392),محمد رفیعی (18/5/1392),محمد رفیعی (18/5/1392),محسن نظری (19/5/1392),مرتضی عسکری دستجردی (21/5/1392),ارشاد پشنگیان (29/5/1392),فرزانه بارانی (29/5/1392),علی خدادادیان (15/6/1392),احسان کاظمی (29/6/1392),علیرضا جداخانی (21/8/1392),افشین قدیری نژاد (28/8/1392),عارف روحانی (15/9/1392),سحر ؟!؟ (17/9/1392),سیده ساجده شهریاری (20/9/1392),محمد حسینی کاریزکی (20/9/1392),جلال صابری نژاد (21/9/1392),سنامحمودی (21/9/1392),ماهان لایقی (21/9/1392),نادیابزرگی نژاد (22/9/1392),ابوالحسن اکبری (23/9/1392),سوران زند (24/9/1392),هادي ناعمي (25/9/1392),ارژنگ تورانی (28/9/1392),مهران رضاپور (6/10/1392),شايان قاسمي بختياري (23/10/1392),رسول فاطمی نژاد (18/11/1392),ارشاد پشنگیان (22/11/1392),فردین قنبری (25/11/1392),وحید مداحی (1/12/1392),دانیال مختاری (14/1/1393),همایون طراح (16/4/1393),مهسامظهری (26/4/1393),شیدا محجوب (13/5/1393),حسین هادوی نیا (18/5/1393),بهارك حكمت‌طلب (26/5/1393),انسیه زمانی (1/6/1393),مهدی فعله گری (3/7/1393),زهرابادره (4/7/1393),شیدا محجوب (4/7/1393),حسام زمردی (5/7/1393),سلمان ارژن (5/7/1393),فرزانه رازي (5/7/1393),پیام رنجبران(اکنون) (6/7/1393),انسیه زمانی (6/7/1393),نسترن حبیبی (10/7/1393),مهشید سلیمی نبی (12/7/1393),بهارك حكمت‌طلب (23/7/1393),جلال صابری نژاد (28/7/1393),دانیال فریادی (29/7/1393),شاهین سالاری (29/7/1393),احسان بن عباس (15/8/1393),محسن پرویزی (9/9/1393),فاطمه گتویی (17/9/1393),عباس پیرمرادی (18/9/1393),sanaz piri (19/9/1393),نعیمه میرزاعلی (25/9/1393),حسین کاظمی فر (29/9/1393),شهره کبودوندپور (29/9/1393),محسن نيرومند (29/9/1393),اعظم رحمتی (1/10/1393),ارسطو عباسی (16/10/1393),علی علیان نژادی (18/10/1393),كوروش جعفري زاده (30/10/1393),محمود لچی نانی (3/11/1393),آرمیتا مولوی (11/11/1393),رضا ریاحی مدوار (14/11/1393),کبرا قامتی (24/11/1393),مهدی و بخشی (24/11/1393),زینب خاییز (25/11/1393),کیانوش همتی (2/12/1393),عباس روحي دهبنه (9/12/1393),فرزاد خدنگ (16/12/1393),علیرضا قدسی راغب (6/1/1394),امین قربانی (10/1/1394),علیرضا لطف دوست (12/1/1394),فاطمه زهرا نصراله زاده (30/1/1394),ف. سکوت (5/2/1394),انسیه زمانی (6/2/1394),سیده ساجده شهریاری (7/2/1394),عطیه امیری (22/2/1394),بنیامین سیران (24/2/1394),علی زارع (27/2/1394),کامیار پورسرتیپ (5/3/1394),حسین شعیبی (16/3/1394),زهرابادره (22/3/1394),زهرا توکلی (26/3/1394),حسین شعیبی (16/4/1394),م.ماندگار (21/4/1394),ماهان لایقی (22/4/1394),حامد قزلباش (26/4/1394),مه سیما سهرابی (4/6/1394),آرمیتا مولوی (10/6/1394),آرش پرتو (13/6/1394),فرزانه رازي (14/6/1394),سبحان بامداد (9/7/1394),حمید جعفری (30/7/1394),بهروزعامری (15/8/1394),حسن رحیمی مقدم (11/9/1394),آزاده اسلامی (12/10/1394),فاطمه زاهدی تجریشی (3/12/1394),حامد نوذری (7/2/1395),سارا یاسمینی (27/2/1395),کامران غفوری (29/4/1395),مهدی دارویی (11/6/1395),حمیدرضا میرمعزی (12/6/1395),حمیدرضا میرمعزی (2/7/1395),

نقطه نظرات

نام: امید علی نوری کاربر عضو  ارسال در شنبه 13 خرداد 1391 - 13:51

نمایش مشخصات امید علی نوری سلام
مقاله ی بدی نبود، این نمونه ای که در پایان بهش اشاره کردید، به عنوان یه نمونه ساده و سطح پایین از داستان مینیمال (کمینه) قابل قبول بود، فقط خواستم بگم دوستان این نمونه رو به عنوان یه اثر کامل نمیشه پذیرفت...
با تشکر
شاد باشید
تا بعد


نام: پوریاحقیقی کاربر عضو  ارسال در سه شنبه 6 تير 1391 - 23:17

نمایش مشخصات پوریاحقیقی سلام مدیر عزیز
وسلام تمام اعضای محترم سایت
این سایت بسیار عالیست ولی فقط یک مشکل و خلا داره اون هم نداشتن تالار گفت وگو برای اعضاست اگر تالار وجود داشته هم طرفداران سایت بیشتر میشه و هم اعضا فعال تر میشوند
امیدوارم دیگر اعضا نیز حمایت کنند
باتشکر


نام: میثم زارع کاربر عضو  ارسال در یکشنبه 8 مرداد 1391 - 12:23

نمایش مشخصات میثم زارع درود
من هم چنیدن نوشتار دارم که درباره داستان است میخواستم بفرستمش امکان نداره این مشکل هم بر طرف کنید س\اس


نام: نازیلا   ارسال در دوشنبه 23 مرداد 1391 - 12:06

ممنون برای من که خیلی مفید بود...گر چه از داستانی که به عنوان نمونه گذاشتید.... توقع بیشتری داشتم...
ولی ممنون


نام: ابوالحسن اکبری کاربر عضو  ارسال در دوشنبه 24 مهر 1391 - 21:39

نمایش مشخصات ابوالحسن اکبری سلام ممنون .استفاده کردم .


نام: محمود داداس رستمی ثالث   ارسال در چهار شنبه 27 شهريور 1392 - 12:25

من از سایت شما لذت بردم و از شما دعوت می کنم به وبلاگ ادبی و داستانی {سپیگان} تشریف آورده و از مطالب متنوع آن استفاده کنید .ممنون.ثالث


نام: زهرابای   ارسال در پنجشنبه 18 مهر 1392 - 08:41


















































































سلام.من یه سوال درباره ی داستان بالا داشتم.مگه نه اینکه دریک داستان هرچند خیلی کوتا باید اتفاقی رخ بده .من درک می کنم که این داستان روایتی بود از یک واقعیت وبرای خودمن به شخصه واقعا زیباوهنرمندانه بود اما بعضی این موضوع رونمی ‍ذیرند واعتقاد دارند حنما باید اتفاقی ملموس در داستان رخ بده.ممنون میشم جواب بدید.









@زهرابای توسط محسن نيرومند Members  ارسال در شنبه 29 آذر 1393 - 18:51

نمایش مشخصات محسن نيرومند بنظر من مقاله جامع و جالبی بود. نظر و پیشنهاد یکی از دوستان در خصوص ایجاد یک تالار گفتگو می تواند کمک بزرگی برای افزایش کیفیت داستانهای ارسالی بشود.
در مورد داستان آقای کیا که بعنوان نمونه آورده شده به نظر با تعریفی که در باب داستان کوتاه کوتاه شد تمام شرایط یک داستان منیمال را دارد. یک برش کوتاه از یک زندگی، زمان محدود،مکان محدود و شخصیت های اندک.
در داستان کوتاه نباید توقع داشت که نویسنده مثل رمان صفحات زیادی را به شرح و توضیح شخصیتهای داستانش بپردازد، یا مکان و زمان را بطور کامل بشکافد. و بنظر من از همه مهمتر پایان بندی داستان، نتیجه گیری و واگذاری مکاشفه علت یک رویداد به عهده خواننده است بر عکس رمان.
در داستان آقای کیا، پیرمرد شخصیت محور داستان است مکان یک محضر ازدواج و زمان نیز مراسم عقد است. گنگ بودن علت ناراحتی پیرمرد ایجاد کشش در این داستان است که خواننده را وادار به خواندنش میکند و در پایان همچنان از ما مخفی می ماند. برای ناراحتی پیرمرد میتوان علتهای مختلفی همچون نفرت، خیانت ، فقر و... را متصور بود


نام: آرام   ارسال در پنجشنبه 26 دي 1392 - 00:54

کلی چیز یاد گرفتم
دوست دارم زود همه مقاله هاتونو بخونمو پربارتر داستانمو بنویسم


نام: سلمان ارژن کاربر عضو  ارسال در شنبه 5 مهر 1393 - 11:09

نمایش مشخصات سلمان ارژن سلام
خسته نباشید
عالی بود استفاده کردم
ممنون


نام: بهروزعامری کاربر عضو  ارسال در جمعه 15 آبان 1394 - 16:43

نمایش مشخصات بهروزعامری سلام گرامیان
تشکر از مدیریت سایت

در زمینه پیدایش و چگونگی مکتبها و تئوری نقد مقاله ای دارم که اگر مانعی نداشته باشد درینجا مننتشر کنم لطفا بمن ا ای میل یا ارسال دارید


نام: بیتا   ارسال در چهار شنبه 28 بهمن 1394 - 16:54

سلام میشه منم عضوبشم؟



ارسال نظر

نام کاربری: کلمه رمز:
نام شما: ایمیل شما:
آدرس وب: http:// کد:  
استفاده از شکلک در نظر
نظر شما:
 

 نظر بصورت خصوصی برای نویسنده ارسال شود.
  مشخصات شما در این دستگاه ذخیره شود.